זה עשוי לשנות את חייכם! מיתוס ארוחת הבוקר

חברים וחברות יקרים ויקרות!   שותפים לדרך…

מה שלומכם שלומכן?

זהו פוסט נוסף בסדרת הפוסטים שוברי-המיתוסים שלי… (;

גם הפוסט הזה עשוי לשנות את חייכם!

הדברים שאני עומד לכתוב היום עשויים להפתיע אתכם. אתם עשויים להתקשות להאמין, ואולי תחושו כעס על כך שלא סיפרו לכם את האמת הפשוטה הזו עד היום…

כל מה שאני עומד לומר לכם כאן הוכח ומבוסס מדעית ומחקרית.

והיום אני רוצה לכתוב על ארוחת הבוקר ועל גישת הצום-לסירוגין, באנגלית זה נשמע יותר טוב:  Intermittent fasting.

קיימת אמונה רווחת, וכך גם תשמעו ממרבית התזונאיות הקליניות, שארוחת הבוקר היא ארוחה חשובה מאוד. יש גם שיגידו שארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה של היום.

ויש עוד אמונה רלוונטית לענייננו, שבריא ונכון יותר לאכול דבר-מה כל שעתיים-שלוש, כדי שלא שהיות רעבים ואז לאכול ארוחה גדולה. ושכך קל יותר להרזות.

אז האמונות האלה הינן רק אמונות. הן אינן נכונות.

ולמעשה, בדיוק ההיפך הוא הנכון.

לפני שאכנס לעובי הקורה וארחיב על כך, אני רוצה להבהיר נקודה חשובה: הסוגיה כאן איננה הרזיה וירידה במשקל, למרות שהדברים שאני הולך לשטוח לפניכם קשורים גם לכך ויעזרו גם לירידה במשקל. אותי מעניינת הבריאות ואכילה נכונה ובריאה, בכדי להפיק את המקסימום מהגוף שלנו, מהמוח המופלא הזה שלנו, ובכדי לחיות חיים שיש בהם שקט פנימי, שמחה, ויצירה. ואורח החיים שלנו, וגם האוכל שאנו אוכלים משפיעים מאוד על אלה.

אז בנוגע לארוחת הבוקר וחשיבותה, תופתעו לשמוע שלמעשה אין שום מחקר שמראה את התועלת בארוחת בוקר, ואין גם שום מחקר שמראה את התועלת שבאכילה כל שעתיים-שלוש. האמונות האלה תלושות לחלוטין מכל ממצא מחקרי, ואין שום ראיות מחקריות שיתמכו בהן.

מפתיע, אההה… ?!

לעומת זאת, יש הרבה מאוד מחקרים המראים את התועלת הגדולה בויתור על אכילה בבוקר, וצמצום שעות האכילה ביממה לפחות שעות. כלומר, שבמקום לאכול זמן קצר אחרי שקמים בבוקר, אז נמנעים מלאכול, ממש שום דבר, עד הצהרים, וכמה שיותר. את הארוחה הראשונה אוכלים בשתיים-שלוש. ולמעשה אפשר ועדיף אפילו לאכול רק ארוחה אחת ביום, בשעות הערב.

זה נשמע קיצוני ומוזר. אני יודע, כך זה נשמע גם לי בתחילה. אך כיום, לאחר שחקרתי את הנושא, ואני עצמי מתנהל ואוכל כך, אני יודע וחש עלי את ההשפעות המיטיבות של אופן אכילה שכזה. ואני חי חיים מאוד פעילים ועושה הרבה פעילות גופנית.

עוד הפתעה צפויה לכם, כשאספר לכם שכמה מהאנשים החזקים בעולם אוכלים ארוחה אחת ביום, בערב. ואני מדבר על אנשים שריריים וחזקים מאוד.

אז למה צורת אכילה כזאת הינה טובה??

בפוסט קודם שלי דיברתי על צום ממושך, בו רק שותים מים, ועל כוח הריפוי המופלא של צום שכזה. הדברים שאני מעלה כאן הינם למעשה המשך ישיר לעניין הצום.

בעבר, כאשר חיינו הרבה יותר קרוב ומחוברים לטבע, והמזון שלנו בא מהטבע, ולא היו סופר-מרקטים ומסעדות בכל פינה – המזון היה הרבה פחות מצוי. והגוף שלנו התפתח והסתגל לתנאים בהם האוכל לא מצוי כל הזמן, ויש ימים בהם אין אוכל, או כמעט שאין אוכל.

אז מה קורה כשאנחנו לא אוכלים בבוקר, ולמעשה ממשיכים את הצום של הלילה עד לשעות הצהרים-ערב?

מתרחשים המון דברים טובים, שאגע בהם כאן ממש על קצה המזלג, מקוצר היריעה… (;

*  רמת הסוכר מתאזנת והרגישות לאינסולין מתאזנת ומשתפרת אף היא.

*  רמות הכולסטרול וטריגליצרידים מתאזנות.

*  הדלקתיות הכללית בגוף יורדת.

*  לחץ הדם מתאזן.

*  מאגר הגליקוגן בכבד אוזל בשעות הבוקר המוקדמות, והגוף "נאלץ" לפרק שומנים. לכן צורת אכילה זו מצויינת גם לירידה במשקל.

*  המיטוכונדריה היא האיבר האחראי לייצור אנרגיה בתוך התאים, כולל בתאי שריר ותאי מוח. פעילות ותפקוד המיטוכונדריה משתפרים מאוד בזמן Intermittent fasting.

*  הרמה של שני הורמוני גדילה חשובים עולה. HGH   ו-  BDGF  שניהם הורמוני גדילה שתורמים לשיקום והחלפת תאים פגועים בכל הגוף וגם במוח.

*  יכולות קוגניטיביות ויכולת הריכוז והזיכרון משתפרות.

*  הכמיהה  (cravings)  לסוכר ופחמימות שגורמת לאכילה עודפת – נעלמת. זה קשור לכך שרמות הסוכר והאינסולין מתאזנות.

*  צום לסירוגין תורם להארכת תוכלת החיים.

*  יותר תאי גזע מיוצרים במוח.

כאמור זה ממש על קצה המזלג, אך זה נותן לכם ולכן תחושה ליתרונות הבריאותיים ומנטליים הרבים שיש לאופן אכילה שכזה.

כאשר תתחילו לאכול כך, צפוי שבהתחלה זה יהיה לכם קשה. כי הגוף שלכם רגיל לקבל אוכל בוקר, וגם מנטלית יש בכם דפוס התנהגות של שנים. אולם אם תתמידו, תגלו שתוך זמן קצר, שבוע-שבועיים, זה הופך להיות יותר ויותר קל, עד למצב בו אין שום קושי בלא לאכול עד שעות הצהריים המאוחרות. למעשה, תגלו שאין לכם כלל תחושת רעב בשעות הבוקר, כי הגוף שלכם הסתגל לכך. ותגלו גם שאתם יותר עירניים ומפוקסים וחדים מנטלית מאשר לפני כן.

בונוס נוסף לצורת אכילה כזאת, זה שמתפנה הרבה זמן, כי עסוקים פחות בעיסוק באוכל… (:

מספר דגשים נוספים:

*  המטרה אינה צמצום מספר הקלוריות שאתם מכניסים לגוף!  המטרה הינה לצמצם משמעותית את פרק הזמן בו אתם מכניסים אוכל לגוף, אידיאלית לצמצמו לפחות לכדי חמש שעות. אך גם אם אוכלים ארוחה אחת בלבד בערב, זו צריכה להיות ארוחה עשירה שתספק לגוף את הנדרש גם מבחינה קלורית וגם מבחינת ערכים תזונתיים.

*  הגבלה אחת יש לאופן האכילה הזה – זה לא לנשים הרות או מניקות. הן מזינות את העובר הגדל בתוכן או את התינוק, ולכן עדיף שיאכלו גם בשעות הבוקר. אך גם כאן כדאי להקשיב לגוף ולתחושת הרעב, ולא לאכול סתם, "כי צריך".

*  אם אתם עושים פעילות גופנית באופן קבוע – כגון חדר כושר, ריצה, אופניים, וכו' – יש יתרונות רבים לעשות את הפעילות הגופנית לפני שאוכלים, כאשר הגוף עדיין נמצא במצב צום. שריפת שומן מתרחשת באופן אופטימלי ומירבי בתנאים כאלה, וכך גם בניית שריר.

לסקרנים שביניכם, שני אנשים האוכלים ארוחה אחת ביום והם מהחזקים בעולם הם  Nun Amer Ra  ו-  Herschel Walker.

זהו להיום.

אז המיתוס על חשיבות האכילה בבוקר – הינו רק מיתוס.

ואני מאיץ בכם ומציע לכן – נסו – ותיווכחו!

תבדקו ותחקרו את העניין בעצמכם.

נסו את זה לתקופה של חודש-חודשיים, ותראו בעצמכם את התוצאה.

בפוסטים הבאים אמשיך להתייחס ולהפריך עוד כמה מיתוסים ואמונות שגויות.

באהבה,

תומר (:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *