ריפוי עצמי 26 – כיצד לשמור על מוח בריא

ריפוי עצמי 26 –
המוח הגמיש והבריא בכל גיל

 

חברים וחברות יקרים ויקרות!  שותפים לדרך…
מה שלומכם ושלומכן היום?

במאמר הזה אני אסקור ואסביר:

1. תפקידי המוח ושלוש סיבות לחשיבות המוח.
2. מה אתם יכולים לעשות בכדי להישאר עם המוח בריא וגמיש בכל גיל?!
3. 6 דברים שחשובים במיוחד לשמירת בריאות המוח שלכם.

 

למרות שבריאות כל האיברים בגוף הינה חשובה, בריאות המוח היא אולי החשובה ביותר.

זאת משלוש סיבות:

ראשית, המוח הוא המנהל הראשי של כל הגוף, והמוח הוא שמאפשר את התפקוד התקין וההרמוני של כל הגוף ואיבריו השונים.

לכן מוח בריא הינו נחוץ לצורך שמירת בריאות הגוף כולו.

בנוסף, המוח מאפשר לגוף שלנו לנוע באופן זורם ומדוייק, בין אם זה להרים כוס, לרוץ, או לנהוג במכונית.

ושנית, במוח נמצאות היכולות המנטליות שלנו – יכולת הריכוז והפוקוס, הזיכרון, החשיבה והתכנון, היכולת להיות מודעים לעצמנו ולדברים אחרים, היכולת לתקשר עם אחרים, ועוד ועוד…

שלישית, המוח הגמיש. המוח שלנו הינו גמיש, והגמישות המוח מאפשרת לנו ללמוד דברים חדשים, בין אם זו שפה חדשה, ובין אם מיומנות חדשה, כמו רכיבה על אופניים או נהיגה.

במחלות כמו פרקינסון ואלצהיימר, כמו גם בדמנציה (שטיון), בהן תפקודי מוח שונים הולכים ומתדרדרים, אנחנו רואים מה קורה כאשר המוח נפגע.

מחלות מאוד לא נעימות בלשון המעטה…

 

אז בריאות המוח הינה סופר חשובה.

כולנו יודעים את זה, וחלקנו פוחדים מהתדרדרות המוח בגילאים מתקדמים.

אך דעו כי ניתן למנוע את זה.
ניתן למנוע את המחלות האלה, וניתן לשמור על תפקוד תקין ובריא של המוח, גם בגילאים מתקדמים.

למשל, אדם בשם ברנרדו לה-פאלו

Bernando LaPallo

חי עד גיל 114, והיה פעיל פיזית וצלול במוחו עד יומו האחרון.

ויש עוד כמותו…

 

אז מה אתם יכולים לעשות בכדי לשמור על המוח שלכם בריא בכל גיל?

 

יש כמה דברים שחשובים במיוחד ויעזרו רבות בשמירת בריאות וגמישות המוח, ותיכף אני אפרט מהם.

אך לפני כן, עלי לומר ולהבהיר כי אותם דברים שישמרו על כל הגוף שלכם בריא, יסייעו גם לשמירת המוח שלכם בריא.

כלומר, כל הדברים שהבאתי כאן בסדרת הריפוי העצמי, כולם יסייעו ויתרמו גם לשמירת המוח שלכם ובריאותו.

ועכשיו אני אפרט מהם הדברים שחשובים במיוחד לצורך שמירת המוח בריא, חיוני, וגמיש.

 

1. פעילות גופנית.

פעילות גופנית הינה חובה אם אנחנו רוצים מוח בריא וגמיש (וגם להיות בריאים בכלל).

ומדוע זה?

כי כאשר אנחנו עושים פעילות גופנית, ובמיוחד פעילות אינטנסיבית ומאומצת, אז משתחררים במוח כמה חומרים חשובים שתורמים רבות לשמירת בריאות המוח.

אחד החומרים האלו הוא BDNF

(Brain Derived Neurotrophic Factor)

זהו חומר חשוב ביותר לצורך שמירת בריאות תאי המוח, ומסייע ליצירת קשרים חדשים במוח. כלומר, BDNF למעשה מאפשר את גמישות המוח ותורם להיות המוח גמיש!

לכן BDNF הוא אחד החומרים הכי חשובים בשמירת בריאות המוח שלנו. BDNF הוא כמו דשן אורגני טוב למוח.

BDNF מסייע ותורם גם ללמוד דברים חדשים, מכיוון שהוא מעודד ומאפשר יצירה של מסלולים עצביים חדשים במוח.

בזמן פעילות גופנית אינטנסיבית משתחררת כמות גדולה מהחומר החשוב הזה, ולכן פעילות גופנית הינה אחד הדברים ההכרחיים לצורך שמירת המוח גמיש ובריא.

לקריאת מאמר שלי על חשיבות הפעילות הגופנית.

 

 

2. השינה.

בזמן השינה מתרחשים שני תהליכים חשובים במוח.

הראשון הוא חיזוק וקיבוע של קשרים ומסלולים חדשים במוח. כלומר, אם למדתם משהו חדש במהלך היום, אז בלילה, כאשר אתם ישנים, מתרחשים תהליכים במוח אשר מסייעים לחזק ולשמר מה שלמדתם.

והשני הוא תהליך ניקוי עמוק במוח.

חוקרים גילו שבזמן השינה יש זרימה ייחודית של נוזלי המוח, אשר מנקה כל מיני חומרים רעילים ומזיקים במוח, חלקם חומרים שנוצרים באופן טבעי במהלך הפעילות המטבולית הרגילה של המוח. הדבר דומה קצת לגאות בים – הגאות שוטפת ומוציאה כל מיני לכלוכים ופסולת מהים החוצה לחוף. דבר דומה מתרחש במוח כאשר אנחנו ישנים.

אגב, בזמן השינה מתרחש תהליך ניקוי דומה בכל רחבי הגוף. אך רק יחסית לאחרונה גילו שגם במוח מתרחש ניקוי כזה בזמן השינה.

לקריאת מאמר שלי "לרפא את השינה".

 

 

3. התזונה.

אי אפשר בלי להתייחס לתזונה.

כי מה שאנחנו אוכלים הופך להיות הגוף שלנו ולכן משפיע בצורה עצומה על הבריאות שלנו בכלל, ועל בריאות המוח בפרט.

וגם כאן, התזונה שתיצור בריאות בגוף כולו, תיצור בריאות גם במוח שלנו.

 

כלומר, תזונה שהיא:

  • בלתי מעובדת.

כלומר, קרובה למצב הטבעי ככל שניתן.

כל מה שעבר דרך מפעל מזון ויש לו רשימת מרכיבים הוא מזון מעובד וכדי מאוד להימנע ממנו.

 

  • מזון מלא.

כלומר, מזון בצורה המלאה שלו, ולא בצורה חלקית (ומעובדת).

לדוגמא, אורז מלא ולא אורז לבן.

לאכול ירקות עם הקליפה, וכך גם פירות שניתן לאכול את הקליפה שלהם.

 

  • מזון מלא ממקור צמחי.

כלומר, תזונה שבאה מהצומח, וללא מזון שבא מהחי.

יש המון מחקרים ועדויות לכך שכל מה שמגיע מהחי תורם להיווצרות מחלות, כל המחלות, כולל סרטן ומחלות הקשורות למוח.

לעומת זאת, מזון מלא מהצומח, שמכיל אלפי פיטו-נוטריאנטים, נוגדי חימצון, אנזימים, כמו גם סיבים תזונתיים – מסייע בשמירת בריאות הגוף כולו וגם בריאות המוח.

כל החומרים הטובים האלה נמצאים רק במזון מהצומח.

 

  • מיתוס האגוזים.

קיימת אמונה שאנחנו זקוקים לאגוזים וזרעים, בגלל השומן הקיים בהם, לצורך שמירת בריאות המוח. אולם זו אמונה בלבד, ואין שום ראיות מחקריות שמעידות שאכן אגוזים נחוצים לבריאות המוח.

אז שתדעו שהמוח שלכם יכול להיות בריא גם ללא אגוזים וזרעונים למיניהם. הגוף, וגם המוח, מקבל מספיק שומן גם בלעדיהם. גם אם תאכלו בעיקר פירות וירקות, המוח שלכם יקבל את כל הדרוש לו.

לקריאת מאמר שלי על מהי התזונה שיוצרת בריאות והבראה.

 

 

4. לאתגר את המוח.

אחד הדברים החשובים לשמירת בריאות המוח הוא לאתגר את המוח שלנו. כלומר, ללמוד או לעשות משהו חדש, בין אם זו שפה חדשה, חומר לימודי חדש, מקצוע חדש, או מיומנות חדשה.

בנוסף, כל דבר שאתם עושים שהוא שונה מהשגרה שלכם, הוא טוב לבריאות וגמישות המוח שלכם.

הנה כמה רעיונות:

  • לנסוע לעבודה בדרך שונה.
  • לישון בצד השני של המיטה ולהחליף מידי פעם.
  • לקרוא ספר כשהוא על הצד או הפוך.
  • לשנות הרגל מסויים להרגל חדש.
  • לכתוב ביד שמאל (או ימין אם אתם שמאליים… )
  • לחתוך את הסלט ביד השניה (זהירות מהסכין… 🙂
  • להחליף את הסכין והמזלג כאשר אתם אוכלים.

 

הבנתם את הרעיון…

כל דבר שתעשו באופן חריג ולא שגרתי יגרום להפעלת המוח שלכם, להפעלת גמישות המוח, ויתרום לשמירת המוח בריא.

 

 

5. צום.

ושוב אנחנו מגיעים לצום.

צום הוא אחד מאמצעי הריפוי הטבעיים והעוצמתיים הקיימים.

ואכן צום מסייע גם לשמירת המוח בריא. אני ממליץ מאוד שתכניסו צום לשגרה שלכם. למשל, צום של יום אחד כל שבוע. או צום של שלושה ימים כל חודש.

 

בנוסף, מחקרים מראים שצמצום חלון האכילה היומי לחמש-שש שעות תורם לשיפור של מגוון יכולות מנטליות וגם מעודד יצירת תאי מוח חדשים (תאי גזע, stem cells).

כלומר, אם אתם נמנעים מלאכול במשך 18 שעות כל יום, ואוכלים רק 6 שעות ביום, אתם עושים הרבה טוב למוח שלכם (ולגוף בכלל כמובן). למשל, אם כל יום אתם אוכלים רק בין אחת בצהריים לשבע בערב.

זה נשמע אולי קשה, ובהתחלה זה אולי יהיה לכם מאתגר וקשה, אך לאחר זמן מה אתם תתרגלו לכך וגם הגוף שלכם יתרגל לכך, ואתם תראו כמה טוב זה עושה לכם. וגם למוח שלכם.

לקריאת מאמר שלי על היתרונות הגדולים של צום לסירוגין.

 

 

6. רוגע וגישה חיובית לחיים.

מחקרים מראים שלחץ וסטרס פוגעים בבריאות המוח (ובבריאות הגוף בכלל).

לכן כדאי מאוד ללמוד טכניקות שיעזרו לכם להיות רגועים ועם שקט פנימי, גם אם החיים שלכם מלאים ואינטנסיביים.

וחשוב גם לשמור על גישה חיובית לחיים. שליליות ולראות את השלילי פוגע אף הוא בבריאות שלנו ואף בריאות המוח.

לפרטים על הקורס האינטרנטי שלי "לחיות מתוך רוגע – להשתחרר מלחץ וחרדה".

 

 

אלה שישה דברים שחשובים במיוחד לצורך שמירת בריאות וגמישות המוח.

ותזכרו שהמוח שלנו מסוגל להיות במיטבו גם בגיל 100 ואחרי.

עדיף כמובן לפעול כבר עכשיו לצורך שמירת בריאות המוח, ולמנוע מראש התדרדרות של תפקודי המוח (כמו בכל הגוף).

לכן, אל תדחו למחר.
תתחילו ליישם את הדברים האלו כבר היום.

נתראה בפרק הבא… (:

ובינתיים,
תיזכרו לנשום עמוק,
תיזכרו לראות את הטוב שיש לנו תמיד בחיים,
תיזכרו לחייך הרבה…

באהבה,
תומר (:

*****

לפרטים על סדנת ההיפנוזה העצמית האינטרנטית

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *